Camperbeurs Düsseldorf


3000 campers onder de startbaan van Flughafen Düsseldorf


Sinds donderdagmiddag 23 augustus staan we hutje bij mutje op een parkeerterrein in Düsseldorf, tussen 800 andere campers. Aan 'de overkant' liggen de parkeerterreinen van de grootste camperbeurs van Europa, de Caravansalon Düsseldorf, die door meer dan 2000 campers worden bevolkt. Hoewel er zojuist een wolkbreuk over ons neerdaalt, is iedereen in opperbeste stemming, want tot nu toe was het weer prima en was het tussen de rijen campers enorm gezellig. Oude bekenden ontmoeten elkaar hier, zoals elk jaar, want ze hebben ofwel werk te doen op de beurs, of ze behoren tot de categorie 'geheide hobbyisten', die jaarlijks de beurs bezoeken om te smullen van alle nieuwe snufjes in de almaar groter wordende campers. Reisemobilen heetten ze hier, maar het woord 'Wohnmobile' is net zo goed in zwang. Geen wonder, want vandaag zagen we een supergrote camper met drie grote ramen in de zijwand, waarvoor prachtige blauwe markiezen (luifels) waren uitgespannen. Net als thuis, denk ik dan, want als je je met veel moeite op een plek hebt gemanoeuvreerd aan de rand van een Spaans of Italiaans strand, dan wil je toch ook wel kunnen denken dat je gewoon thuis bent. Toch?




Dwerg tussen de reuzen-campers
In onze toch niet echt kinderachtige 6.30 meter lange camper voelen we ons hier een dwerg tussen de Duitse, Italiaanse en Spaanse reuzen. We vragen ons wel af hoe al die Concordes, Niesmann-Bishofs en Phoenixen zich redden als ze in de nauwe straatjes van een Italiaans of Frans bergstadje terechtkomen. Dit voorjaar moesten we ons door de straatjes in het centrum van Grasse wringen en waren we blij dat onze camper tenminste een beetje wendbaar is.
Vandaag zijn we trouwens ook blij dat de Concorde niet meer vliegt en zeker niet op Flughafen Düsseldorf. Want elke drie munten komt hier een startend of landend vliegtuig over. We zitten hier pal in het verlengde van de startbanen, die zo'n beetje naast het beursgebouw liggen. Vanmorgen kwamen de eerste vliegtuigen vanaf 6.00 uur binnen en echt in een frequentie van 3 minuten. Ik dacht af en toe dat ik de luchtstroom van de remklappen kon voelen, zo laag zitten ze.
Goed idee van de beurs, zo'n mega camperplaats op deze plek!

Groot, Groter, Grootst!


Op de mega camperplaats bij de beurs in Düsseldorf zagen we tientallen campers waarvan je je niet kunt voorstellen dat ze zich door een willekeurig Italiaans bergdorpje kunnen wurmen.
Met een van de eigenaren, een goed Nederlands sprekende Duitser, spraken we kort en hij vertelde dat hij per jaar helaas maar 3 weken vakantie kon nemen en dan met zijn Concorde van 12 meter lang ergens lekker onderuitzakt. Wanneer hij er zin in heeft stapt hij even op zijn 1500 cc Kawasaki motorfiets die in de campergarage staat om een mooie rit temaken. Wil hij 's avonds uit eten, dan pakken hij en z'n vrouw de auto, die in de aanhanger achter de Concorde staat en kan hij keurig gekleed aanschuiven aan tafel bij Bocuse of welke 2- en 3-sterrenkok ook. En alle kleren  Spic&Span schoon, want in de garage van de Concorde staat ook een volwaardige 1200 toeren wasmachine..! Een kwestie van levensstijl.



Opvallend vonden we het aantal omgebouwde touringcars en megacampers op een vrachtwagenchassis, die op het grote geasfalteerde middenterrein stonden opgesteld. We zijn zo bescheiden geweest om niet overal te vragen of we even binnen mochten kijken, maar we hebben wel een idee in welke luxe de bewoners van deze rollende paleizen zich wentelen. Als voormalige lichtgewicht tentkampeerders en bergsporters kijken we soms nog een beetje vreemd tegen al deze ontwikkelingen aan, maar het begint te wennen.




Trouwens, na een rondgang over de beurs en het bekijken van al die prachtige campers van o.a. Niesmann-Bishoff, Carthago en Concorde is onze conclusie toch dat ons 6 meter 30 lange Bürstner campertje uitstekend voldoet, alles biedt wat we onderweg nodig hebben en ons tot nu toe vrij probleemloos door de allersmalste straatjes in Europese dorpen en stadjes heeft gevoerd. Voorlopig hoeven we dus geen vrachtwagenrijbewijs te gaan halen!


Een antieke Airstream, waarschijnlijk uit de jaren 50,  naast een Concorde Charisma


Geen opmerkingen:

Een reactie posten